Brei-en haakblessures voorkomen - Breiclub.nl
arrow_drop_up arrow_drop_down

Hoe verminder je de kans op brei- en haakblessures?

Brei- en haakblessures? Ja, je hebt het goed gelezen. Het klinkt heel vreemd, maar van handwerken kan je een blessure krijgen! En dat is net zo onprettig als het klinkt. Je krijgt erge last van je polsen en in het ergste geval moet je maandenlang rust houden! Dat willen we natuurlijk voorkomen. Daarom vandaag een paar tips!

Met breien of haken gebruik je je polsen constant, en zo kunnen je polsgewrichten overbelast raken. Vaak is een uurtje per dag geen probleem, mits je van tevoren geen blessure of andere kwaal hebt opgelopen. Maar als je elke dag meerdere uren haakt of breit is het echt oppassen geblazen. Voorkomen is zoals al heel vaak gezegd beter dan genezen! Het beste is natuurlijk om rust te nemen en minder te handwerken. Maar voor de fanatiekelingen zijn er ook handige oefeningen die je kunt doen om een kans op een blessure te verminderen.

Als je een blessure wilt voorkomen, moet je eerst voor jezelf nagaan hoe mobiel jouw polsen zijn. Heb je stijve gewrichten of zijn ze juist heel beweeglijk? Als je je handen ver naar buiten kan draaien, en je handen ook ver naar achteren tegen je arm aan kan klappen, dan zijn je gewrichten erg mobiel. In dit geval zorgt het handwerken voor overbelasting doordat het je gewrichten té los maakt. En dat is heel gevaarlijk!

Hoe verminder je haakblessures foto 2

Wat kun je doen? Je moet proberen om zo min mogelijk met je polsen te draaien tijdens het handwerken. Probeer eens met een polsbrace om te handwerken, en dan langzamerhand zonder brace verder te gaan, met dezelfde minieme draaiing van je pols. Let wel op dat je de brace niet te lang omhebt, hier worden je polsen namelijk zwakker van omdat ze op de brace gaan vertrouwen. Als balans kun je wat gewicht gaan heffen!

Als je gewrichten juist wat vast zijn, is het een goed idee om zo nu en dan met je polsen te draaien. Of masseer je polsen met wat handcreme, dat geeft ook verlichting.

Verder nog een paar oefeningen die beide types kunnen doen:

  • Raak met je wijsvinger je duim aan, dan met je middelvinger, ringvinger en pink. Doe dan hetzelfde in omgekeerde volgorde. Doe dit voor beide handen.
  • Neem een stuiterbal of stressbal en leg deze op tafel. Met je handpalm erop draai je eerst grote kringen, dan weer kleine kringen. Doe dit voor beide handen.

Hoe verminder je haakblessures foto 3

Maar nogmaals, het meest voorname: neem ook rust! Je hoeft niet áltijd voor iedereen een cadeautje te haken of te breien, en die wintersjaal kan ook nog wel even wachten nu het bijna weer zomer is. Ik weet het, het is lastig! Maar het is veel minder vervelend dan niks mógen doen vanwege een blessure.

Heb jij wel eens een handwerkblessure gehad? Heb jij nog een handige tip om een blessure te voorkomen?

Over de schrijver
Hoi! Mijn naam is Carmen en ik ben nu al vier jaar helemaal fan van breien, en sinds 3 jaar haak ik ook bijna elke dag. Ik heb een eigen blog (http://craftyqueens.nl) en schrijf al vanaf het begin wekelijks blogs over haken voor Breiclub.nl. Ik heb de gratis starterscursus haken gemaakt én de amigurumi cursus want ik ben dol op die schattige, japanse beestjes.
Tinie Houtzager
Door

Tinie Houtzager

op 2 May 2015

Heel handige tips. Dank jewel. Ik zelf wissel nog wel eens met het vasthouden van de haak en ofvbreinaalden. Dan weer eens bovenhands dan weer eens onderhands. Tussendoor even wat oefeningen doen en even wat bewegen.

Carmen
Door

Carmen

op 7 May 2015

Dat is ook een goede tip Tinie, dankjewel!

Klara Halmingh
Door

Klara Halmingh

op 2 May 2015

Hoi, Vaak krijg ik last van m'n rechterschouder, polsen meestal niet, hooguit wat tintelende vingers. Één keer is het zo erg geweest met m'n schouder dat ik fysiotherapie nodig had, toen moest al het handwerk een poos aan de kant :-(. Dat wil ik liever niet weer. Ik haak/brei zeker 4 uur per dag, maar nu niet langer meer dan een half uur constant. Dan doe ik wat schouderoefeningen die ik op internet vond en het gaat prima zo.

Carmen
Door

Carmen

op 7 May 2015

Oei, wat een pech! Zelf heb ik ook een tijdje niet mogen haken, zo lastig is dat... Maar gelukkig hebben we ervan geleerd ;)

'm(i)e'
Door

'm(i)e'

op 3 May 2015

ik sukkel al een tijdje met een tenniselleboog en mag ( hopelijk voorlopig ) niet meer breien en haken want dat zou vooral komen door beweigingen van mijn vingers en pols. En als ik haak krijg ik vaak pijn in mijn rechterduimgewricht. Daarom hou ik meer van breien ;)

Regina Kreijfelt
Door

Regina Kreijfelt

op 3 May 2015

Tip te laat gezien, zit nu met een zere pols :-( maar ik heb nu een brace om (had die gelukkig nog liggen van 10 jaar terug) en heb niet zoveel pijn nu .Ik was ook teveel bezig voor kleinkinderen en nu wou ik een keer wat voor me zelf haken moet ik wachten hahaha .... bedankt voor het delen van deze tips. Fijne dag Regina

caatje
Door

caatje

op 6 May 2015

Ging van hooked een poef maken en was wel erg zwaar, kreeg al gauw laat van mijn arm. Ben in therapie geweest. En toen werd er gezegd 1 uurtje breien of haken en dan een uurtje wat anders doen. En ook meer doen met links ( ben rechts) zoals koffie inschenken. En het gaat stukken beter.

Miepie
Door

Miepie

op 26 September 2015

Ik kan inmiddels al bijna een jaar niet meer haken. Mijn rustpuntje. Snif. Alles doet inmiddels zo zeer, armen, polsen, rug, schouders, dat ik wel kan huilen van ellend. Ik wil zoooooo graag weer haken. Zelfs borduren lukt niet.

Elma
Door

Elma

op 4 October 2015

Ik heb mezelf continentaal breien aangeleerd. Dit is een veel relaxtere manier van breien waarbij je schouders veel minder belast worden! Het is vrij eenvoudig te leren, op internet zijn heel veel filmpjes te vinden, bijvoorbeeld op Drops. En gebruik een rondbreinaald, dit zorgt er weer voor dat je je werk minder krampachtig hoeft vast te houden.

Reactie plaatsen