Boek Review: Sokken haken
Boek Review: Sokken haken

Boek Review: Sokken haken

22 oktober werd het nieuwe boek gepubliceerd van Sascha Blase-van Wagtendonk, ook bekend als A la Sascha. We kennen haar van de gehaakte lappenpoppen en kant haken, en nu heeft ze een boek geschreven over sokken haken. Over sokken breien zijn al heel wat boeken en boekjes te vinden, maar over sokken haken nog niet. Nu heb ik wel eens een paar sokken gebreid, maar echt een succes was dat voor mij niet. Dus ik was wel heel benieuwd naar een gehaakte versie. Zou dat wel net zo rekbaar zijn?

Ik haakte eerst de basissok uit het boek, de kattenoog in een kleine versie, voor dochterlief. Zij koos dan ook het kleurtje. Door een slim gebruik van reliëfstokjes bleek het een heerlijk rekbaar en comfortabel sokje op te leveren. En het haken zelf bleek verrassend eenvoudig. De sokken beginnen bij de teen, wat zorgt dat je ook al snel kunt passen om te checken of je maat goed gaat (voor wie geen zin heeft in proeflapjes zoals ikzelf…)

Dan ook maar een setje voor mezelf, de gordeldiersokken uit het boek. Ziet er best ingewikkeld uit, toch viel het haken reuze mee. Nu haak ik erg los, dus ik haak de sokken met een 3 mm haaknaald. Het fijne aan het boek is dat voor alle patronen hetzelfde type garen gebruikt wordt, dus weet je eenmaal de goede verhouding, dan kun je zonder nadenken alle patronen maken en weet je dat de maat goed uit zal vallen. Gehaakte sokken lusten wel iets meer garen dan gebreide, dus soms heb je aan 1 bol niet genoeg. De enige kleur waar ik meer van op voorraad had, was deze grijs-zwarte. Maar eigenlijk houd ik niet zo van die kleur, dus ik gaf ze weg.

Nu had ik nog steeds geen sokken voor mezelf gehaakt, dus toch maar proberen of ik een setje voor mezelf uit 1 bol kon halen – eh, nee dus. Gelukkig had ik nog wat garentjes in bijna dezelfde kleuren, en gebruik ik ze vooral in huis, dus loste ik het op.

Heerlijk warme en comfortabele sokken liggen nu naast de bank voor me klaar als de avondjes frisser worden, en volgende week schijnen we hier in Zweden al weer naar de nachtvorstjes te gaan.

Ik was blij verrast dat sokken haken eenvoudiger is dan het lijkt, leuk om te doen, en dat er zoveel variatie in mogelijk is. Leuk is ook dat alle patronen in veel verschillende maten er in staan, dus kun je ze zowel voor een klein baby’tje maken als voor heren die op grote voet leven. En zoals we intussen gewend zijn van Sascha, is het ook weer gewoon een prachtig vormgegeven boek geworden, met veel mooie foto’s. Een aanrader als je het sokken haken wilt proberen!

Corina van Krieken – van den Hoofdakker

Carine vincke. car
Door

Carine vincke. car

op 31 Oct 2019

Waar kan ik dat boek kopen!

Corina
Door

Corina

op 02 Nov 2019

Boekhandel of handwerk winkel, of bestel via bol.com bijvoorbeeld

kbMrJyBVawTmoFg
Door

kbMrJyBVawTmoFg

op 01 Nov 2019

DPGWOcMzdI

VqNMErlRcDjovk
Door

VqNMErlRcDjovk

op 01 Nov 2019

FezSoHwDUYIfr

foRyQDzutlhs
Door

foRyQDzutlhs

op 01 Nov 2019

pDFucfwvGHPtZl

Angela
Door

Angela

op 04 Nov 2019

Hoi, ik ben ook begonnen met sokken haken. Ik kom er niet helemaal uit. Tor ronde drie gaat het goed maar ik kom niet uit qua steken in ronde 4. Misschien doe ik iets niet goed met dat halve stokje dat ineens verschijnt? Maak je deze op de gewone insteek manier in de steek van de ronde ervoor?

xYPNoXbyJEZvD
Door

xYPNoXbyJEZvD