De Goedgemutste breicampagne
Al meer dan 10 jaar voert Innocent campagne voor eenzame ouderen. Met “De Goedgemutste breicampagne” worden er kleine mutsjes gebreid voor op flesjes Innocent smoothies. Per iedere goedgemutste smoothie doneert Innocent 20 eurocent aan het Nationaal Ouderenfonds.
Dit jaar is de elfde keer dat deze campagne van start is gegaan, en ieder jaar is het een groot succes. Vorig jaar zijn er ruim 130.000 mutsjes gebreid, dat leverde 27.267 euro op voor eenzame en kwetsbare ouderen. Misschien wordt dat record dit jaar wel verbroken.
Mevrouw Ottevanger (86) (op de foto hierboven) is ook altijd erg fanatiek in het breien van mutsjes. Dit jaar wil ze 1000 mutsjes gaan breien.
Superbreister Ottevanger (86): “Het is leuk werk. We breien kleine mutsjes die op de vruchtendrankflesjes komen. En voor ieder verkocht flesje met een mutsje worden bejaarde mensen die eenzaam zijn geholpen.”
Heel veel succes met het breien Mevrouw Ottevanger.
Het is toch fantastisch als je daar ook aan bij kan dragen en zo de eenzaamheid van ouderen te verminderen. Je kan ze via de patronen maken.
Of je verzint zelf een mutsje. Het maakt niet uit hoeveel je er breid, of het er nu 1 is of 100, met ieder mutsje zijn ze blij. De mutsjes konden tot 9 december ingestuurd worden. Maar je kunt alvast gaan breien voor het volgende jaar.
De mutsjes van dit jaar worden in januari 2017 op de flesjes Innocent smoothies gezet.
Sinds het ontstaan van de campagne in 2004 zijn er al 680.000 mutsjes gebreid. Je kan de mutsjes ook samen met een groepje maken, dat is ook nog gezellig.
In 2015 zijn er ruim 3 miljoen 65 plussers, waarvan 0.7 miljoen 80 plussers. Meer dan 1 miljoen ouderen voelen zich eenzaam. Vanaf 75 jaar neemt de eenzaamheid steeds meer toe doordat ze minder mobiel worden, overlijden van de partner, vrienden wegvallen, bezoekjes steeds minder worden.
Van de ouderen in een zorginstelling krijgen bijna 10.000 ouderen nooit bezoek. Dat is toch erg triest.
Mevrouw van Amelsvoort (86) breid graag en wil niet graag alleen zitten. Dank zij het Nationaal Ouderenfonds gaat ze nu twee keer per week breien bij een breiclub. Deze breiclubs worden door heel Nederland georganiseerd in samenwerking met het Nationaal Ouderenfonds en Wolplein. Hier kunnen ouderen en jongeren wekelijks samen breien en haken. Door samen te breien bouwen ze contacten op. Vrijwilligers helpen de ouderen met het lezen van de patronen of een luisterend oor.
Zin om mee te doen? Leuk. Klik snel verder naar de patronen, of koop straks in februari een smoothie met een mutsje. Die kun je vinden op alle plekken waar je normaal gesproken ook de smoothies koopt. Lees snel verder, en hou natuurlijk de Facebook pagina in de gaten.
Dit was het weer voor deze week. Ik ben voor deze campagne helaas te laat dit jaar, maar volgend jaar ga ik zeker mee doen.
Jullie ook?